12 نکته برای سئوی بهتر از تیم هاب اسپات

1. بقدری که روی ابزار زمان می گذارید روی نتایج صفحه ی اول (SERP) هم وقت بگذارید
الگوریتم های موتورهای جستجو به محتوای خوب اهمیت می دهند، بنابراین خیلی مهم است که علت جستجوی افراد را دریابیم. برای این منظور ما کلمات کلیدی صفحه ی اول جستجو را بررسی می کنیم و مشکلاتی که مردم با جستجوی این کلمات در پی حلشان هستند.
درست است که ابزار به ما اطلاعاتی را ارائه میدهند اما این اطلاعات معمولا به روز نشده، یا بر اساس داده های خاصی هستند. توصیه می شود سئوکاران آمار دریافتی از ابزارها را با نشانه های لحظه ای موجود در صفحه اول جستجو تلفیق نمایند.
بسته به هدفتان توصیه می شود که به موارد زیر توجه کنید:
- ویژگی های جستجو
- نوع محتوایی که رتبه گرفته است (صفحات محصول، فهرست ها، آموزش ها و...)
- وبسایت هایی که رتبه گرفته اند (پایگاه ها، بیزنس ها، رسانه ها و ...)
- اولین نتیجه ی اورگانیک در کجای صفحه ظاهر می شود
- صفحه ی شما چطور ظاهر می شود (عنوان، متا دسکریپشن، تاریخ و ...)
وقتی این تحقیقات را انجام میدهید فراموش نکنید که از incognito window استفاده نموده، هر از گاهی کشتان را پاک کنید و تحقیق را هم روی دسکتاپ هم موبایل انجام دهید.
2. featured snippets در صفحه اول را هدف بگیرید
featured snippets پاسخ هایی هستند که گوگل برای عبارات جستجو نمایش می دهد تا کاربر بدون مراجعه به یک صفحه ی دیگر جواب خود را بیابد. تصویر زیر یک نمونه featured snippet هست در پاسخ به what is inbound marketing.
برای این منظور مطالبی تولید کنید که به سوالاتی مشخص از کاربران پاسخ دهند. این محتوا بایستی ارتباط معناداری با کلمات کلیدی جستجوی مخاطب داشته باشد.
کدنویسی تمیز و منسجم هم در این موضوع تاثیر زیادی دارد.
4. سئوی on-page را مدنظر داشته باشید، اما هرچه که تولید می کنید لازم نیست جستجو پسند باشد
سئوی on-page فرایند بهینه سازی یک صفحه با اجزای فرانت و بک اند در جهت رتبه گیری در گوگل می باشد. این اجزا عبارتند از:
- محتوای با کیفیت بالا
- عناوین صفحه
- هدرها
- متا دسکریپشن
- Alt-text تصاویر
- Structured markup
- Page URL
- لینک سازی داخلی
- سرعت سایت
اما خب تمام صفحات نیاز به بهینه سازی on-page ندارند. صفحاتی مثل تبلیغات، تشکر و لاگین.
5. یک رنج از کلمات کلیدی کم حجم و پر حجم را هدف گیری کنید
در استراتژی اورگانیک سئو بسیار مهم است که آن دسته کلمات کلیدی انتخاب شوند که کل سفر مشتری را پوشش می دهند، اعم از کلمات کم حجم و پر حجم. از نشانه گرفتن کلمات کلیدی کم حجم نباید ترسید. چرا که بعضی از آنها می توانند سرنخ ها را به مشتری تبدیل کنند.
6. بعد از مدتهای طولانی رشد، هرس کردن محتوا را در دستور کار بگذارید
هرس کردن محتوا به فرایند کم کردن پیج های ایندکس شده ای است که قدیمی و کم کیفیت هستند و ارزش خاصی به سایت شما اضافه نمی کنند.
با رشد و بزرگتر شدن سایت، برخی محتواها را می بینید که آنچنان که انتظار دارید عمل نمی کنند. در مقیاس وسیع این موضوع می تواند تاثیر منفی روی عملکرد سایت و سرعت آن داشته باشد.
سایت خود را برای یافتن صفحاتی که میزان مشخصی از ترافیک، بک لینک و تعامل را ندارند، بررسی کنید و آنها را پاک کنید.
7. اعتبار صفحه ی خود را توسعه دهید
اعبتار صفحه یکی از فاکتورهایی است که موتورهای جستجو برای تعیین رتبه استفاده می کنند. بعنوان مثال اگر شما بلاگی با آبرو در یک حیطه ی تخصصی هستید، شما حتی از بسیاری سایت های آن حوزه، رتبه ی بالاتری کسب می کنید.
پس مهم است که برند و اعتبار خود را در نیش خود (بازار تخصصی کوچک) ایجاد کنید. بلاگینگ مرتب، پست گذاری در شبکه های اجتماعی، پست گذاری بعنوان میهمان در سایر سایت ها، و صرفا فعال بودن در صنعتتان، راهکارهای ارزشمندی برای ساخت آبرو هستند.
8. استراتژی بک لینک سازی داشته باشید
کسب بک لینک از سایت های معتبر، بسیار به اعتبار دومین شما کمک می کند. یک روش گرفتن بک لینک شبکه سازی و ارتباط با سایت های دیگر و تقاضا از آنهاست. البته برای محتوای مرتبط.
اما متد دیگری که وجود دارد اینست که بررسی کنید چه محتواهایی با کلمات کلیدی موردنظر شما رتبه ی بالایی گرفته اند و سپس سعی کنید محتوایی با کیفیت بهتر از آنها منتشر کنید. سپس از ابزار سئو استفاده نمایید تا بیابید چه سایت های معتبری به رقبای شما لینک داده اند و از آنها بخواهید که لینکشان را با محتوای با کیفیت تر شما جایگزین کنند.
9. URL ها را تغییر ندهید
برای سئو شدن بهتر است تا جایی که ممکن است آدرس های صفحات را تغییر ندهید.
10. فایل های چندرسانه ای خود را فشرده و بهینه سازی کنید
سایز ویدیو، تصویر و گیف شما، بطور مستقیم روی سرعت بارگذاری سایتتان تاثیر دارد. که این امر یکی از فاکتورهای بسیار اساسی در رتبه گیری و سئو است. فشرده سازی خوب، تاثیر منفی روی کیفیت و گیرایی تصویر ندارد و بدلیل کاهش حجم فایل، سرعت بارگذاری آن را برای مرورگر سریعتر می کند.
11. نرخ کلیک خود را بالا ببرید
بهینه سازی صفحه تان برای رتبه گیری برای شما فایده ای ندارد اگر صفحاتتان برای تبدیل بازدیدکننده بهینه نشده باشد. سعی کنید فرصت تبدیل را با استفاده از کال تو اکشن ها و پیشنهادات محتوایی مرتبط با صفحه یا سفر مشتری، بالا ببرید.
12. از لحاظ سئوی فنی سایت خود را چک کنید
ربات های جستجو زمانی که در حال جستجو هستند، بایستی درک کنند سایت شما درباره ی چیست. علاوه بر محتوا، ساختار سایت شما هم مهم است. سایت های نامرتب سخت تر ایندکس می شوند چرا که پیدا شدن ارتباط های منطقی درست در آنها دشوارتر است و لذا رتبه ی پایینتری می گیرند.
بنابراین سئوی فنی یک عامل اساسی است. ابعاد سئوی فنی شامل موارد زیر است اما محدود به اینها هم نیست:
- سرعت سایت
- XML Site Map
- ساختار URL
- معماری سایت
- صفحه بندی
در نهایت فراموش نکنید سئو یک فرایند مستمر و به روز است و مسائلی مثل بهینه سازی برای موبایل در حال پیشرفت هستند.
منبع: هاب اسپات بلاگ – ترجمه: امیرحسین باغبان
چطور یک محتوای زیربنایی تولید کنیم که گوگل و مخاطبین شما دوستش داشته باشند؟
چطور در صفحه اول گوگل قرار بگیریم؟