آینده طراحی وبسایت چیست؟ طراحی وب چگونه تغییر خواهد کرد؟
طبعا هیچ چیز قابل پیش بینی نیست، اما روندهای کنونی نشان دهنده ی تحولاتی در آینده است که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

ادغام هوش مصنوعی و چت بات ها
یکی از بحث برانگیزترین موضوعات نسل ما، هوش مصنوعی است. رایج ترین پیاده سازی هوش مصنوعی در چت بات ها روی داده است. پلتفرمی که می تواند 24 ساعت 7 روز هفته مخاطب را درگیر کند. آنها سوالات متداول را پاسخ می دهند، شکایات را ثبت می کنند، و فضایی برای ارائه ی خدمات به مشتری مهیا می کنند. انتظار می رود تا پایان 2021، 47% از شرکت ها چت بات های خود را معرفی کنند.
با پیشرفت تکنولوژی چت بات های هوشمند می توانند بعنوان فروشندگان مجازی برای کاربران عمل کنند و این یک عصر جدید در طراحی وب است. تلفیق تداخل انسانی و کمک هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به نرمی جدید است.
3 بعدی های همه جانبه ها
با اینکه فناوری VR پیشرفت چشمگیری داشته است، تطابق کامل آن، هنوز در هاله ای از ابهام است. برای پیاده سازی آن سیستم ها بایستی ارتقا پیدا کنند، اما این یک اتفاق محتمل است. تا آن زمان تجربه ی همه جانبه ی گرافیک 3 بعدی می تواند نقش بزرگی ایفا کند.
مثل همیشه هدف نهایی، تطمیع کاربر با تصاویر جذاب جهت دعوت او به اقدام های دلخواه است.
ادغام علم داده
وبسایت دیگر یک فروشگاه ساده برای برند نیست. در دنیای دستگاه های بهم متصل و اینترنت اشیا، تمام اجزای سیستم بطور مستمر در خدمت ارائه ی بهترین تجربه ی کاربری به هر کاربر هستند.
طراحی سایت می تواند بر پایه ی ابزارهای تحلیلی داده بنا شود و منطبق بر محیط های در حال تغییر. بسیار شبیه به موج موبایل رسپانسیو بودن، منتها این بار با قابل اجرا بودن روی دستگاه هایی مثل ماشین و یخچال.
آینده می تواند تحلیلگران داده و طراحان سایت را در یک باکس قرار دهد، که بتوانند بصورت پویا با هم همکاری و ارتباط داشته باشند.
واقعیت افزوده
بعد از اپلیکیشن تحول آفرین IKEA، مصورسازی محصول از راه دور، یک نیاز برای مشتری امروز شده است. در واقع، 61% از خریداران آنلاین، سایتی که نوعی از AR (واقعیت افزوده) را پیاده سازی کرده باشد را ترجیح می دهند. در آینده کاربران هم از لحاظ سخت افزاری و هم نرم افزاری نیازمند ابزاری هستند که AR را در فرم های مختلفش ساپورت کند. این موضوعی است که در طراحی یک وبسایت تعاملی می توان مدنظر قرار داد.
وبسایت بدون صفحات
این سایت ها بجای صفحات متعدد، تنها یک صفحه دارند که می توان آن را اسکرول کرد. این مفهوم از پلتفرم های شبکه های اجتماعی وام گرفته است که UI بسیار درگیر کننده و اعتیاد آوری دارند.
با فقط یک صفحه، طراحان وبسایت بایستی نکاتی مثل سرعت، اتو رسپانسیو بودن، و ساختار روایی گونه برای وبسایت را درنظر داشته باشند. جریان روان المان های وبسایت می تواند حیاتی ترین نکته در بهبود نرخ پرش باشد.
رابط صوتی
الکسا، سیری و دستیار گوگل در حال حاضر دنیای خود را دارند. کاربران با سیستمی مواجه شده اند که با یک دستور صوتی، نتایج دلخواه آنها را به بار می آورد.
طراحی وبسایت نیز بایستی خود را چه در ساختار و چه در محتوا با این رویکرد تعاملی، تطبیق دهد. سوالات رایج و عبارات کلیدی می تواند هسته ی استراتژی محتوا را در این زمینه تشکیل دهد که ساختارهای کهنه ی طراحی سایت را می شکند.
داستان سرایی داینامیک
طراحی می تواند به سمتی برود که منطق پشت هر کلیک بصورت خلاصه برای کاربر تشریح شود. طراحی وبسایت می تواند حول یک پیام کلیدی باشد که از طریق کانال های مناسب و اشکال مختلف پیام، راه خود را به خریداران ایده آل شما پیدا می کند.
نتیجه
دنیای تکنولوژی بسیار سریعتر از آن است که بتوان همه چیز را بررسی کرد. در چنین فضایی، آینده ی وبسایت ها کاملا کاربر محور خواهد بود. شاید یک بازنگری جسورانه لازم باشد تا در هر نقطه برای کاربر، تعاملی پیاده سازی شود تا کاربر دنیای دیجیتال را بخشی از واقعیت خود احساس کند.
منبع: digitalagencynetwork.com – ترجمه: امیرحسین باغبان
9 نکته اساسی برای بهبود طراحی سایت در سال 2021 (ترجمه اختصاصی)
چطور در صفحه اول گوگل قرار بگیریم؟