سئوالات سئو

در مسیر یادگیری سئو برایمان سئوالاتی پیش می آید که نمی دانیم از چه کسی بپرسیم. برخی از این سئوالات بسیار ساده بنظر می رسند اما باعث کمی گیج شدن هم می شوند.

 

1. سئو چیست؟

 سئو مخفف Search Engine Optimization هست. تکنیک هایی را شامل می شود که کمک می کنند وبسایت شما در نتایج جستجوهای مردم در موتورهای جستجو، بیشتر دیده شود.

 

2. چه تفاوتی بین سئوی ارگانیک و پولی هست؟

نتایج ارگانیک بصورت رایگان و بر اساس الگوریتم ظاهر می شوند. نتایج پولی اما با پرداخت هزینه در بالا یا کنار صفحه ی نتایج نمایان می شوند.

3. متا دسکریپشن ها چه هستند و آیا واقعا مهم هستند؟

یک متا دسکریپشن متنی است که زیر لینک صفحه ی شما در صفحه ی نتیجه ی جستجو ظاهر می شود و توضیح می دهد که این صفحه راجع به چیست. مثلا در مورد زیر متا دیسکریپشن این است: یادگیری المان های لازم برای نوشتن یک پست بلاگ جامع در 9 گام ساده.

متا دسکریپشن ها مهم هستند اما کاربرد آنها کمی تغییر کرده است. قبلا بایستی در آنها از کلمات کلیدی استفاده می کردید تا خزنده های گوگل متوجه موضوع شما بشوند، اما الان مهمتر این است که متنی متقاعد کننده برای خوانندده بنویسید تا وی را ترغیب به کلیک روی لینک شما بکند و بدین ترتیب بتوانید نرخ تبدیل کلیکی خود را در صفحه ی اول بالا ببرید.

متا دسکریپشن

4. آیا بایستی نام دامنه را با کلمات کلیدی بهینه نمایم؟

دامنه یا دامین اصلی شما بهتر است شامل کلمه ی کلیدی نباشد صرفا برای اینکه بهینه شده باشد، این به سئوی شما در واقع آسیب هم می زند. اگر نام شرکت شما حاوی کلمه ای کلیدی است اشکالی ندارد اما لطفا نروید دامنه ای عجیب در این حیطه خریداری کنید.

 

5. چطور بدونم که دارم از تعداد درستی از کلمات کلیدی در یک صفحه استفاده می کنم؟

متاسفانه نمی توان یک رقم دقیق از تعداد درست کلمات کلیدی در یک صفحه تعیین کرد، چرا که اساسا چنین تفکری درباره ی بهینه سازی کلمه کلیدی اشتباه است.

چگالی مشخصی از کلمه کلیدی وجود ندارد که به سمت آن بروید. در واقع استفاده ی بیش از حد از یک کلمه ی کلیدی می تواند منجر به جریمه برای شما شود که از آن با عنوان "keyword stuffing" یاد می شود. فقط خواننده را مدنظر داشته باشید و هر موقع که لازم بود از کلمه ی کلیدی استفاده کنید. مطمئن باشید به قدر کافی به طور طبیعی موقعیت استفاده از این کلمات را در صفحه پیدا می کنید که نگران یک عدد قطعی نباشید.

 

6. تفاوت لینک های داخلی با بک لینک ها چیست؟

لینک های داخلی لینک هایی در صفحه ی سایت شما هستند که به صفحه ی دیگری در سایت شما می روند. اما بک لینک ها یا لینک های خارجی، لینک هایی در سایت های دیگران هستند که به محتوای شما اشاره می کنند. هردوی اینها برای سئو ارزشمندند.

 

7. چه تعداد لینک داخلی در هر صفحه لازم دارم؟

همانگونه که بایستی از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در محتوای خود بپرهیزید، از لینک گذاری داخلی بیش از حد هم بایستی دوری کنید. تنها زمانی استفاده کنید که تجربه ی خواننده را بهبود می بخشند.

 

8. برای سئو کردن بایستی کد زدن بلد باشم؟

برای تمامی مراحل سئو نیاز به کد زدن ندارید. تاکتیک های پیشرفته تری از سئو هستند که نیاز هست یک درک کلی از کد داشته باشید، اما برای هر بخش سئو نیاز نیست.

 

9. robot.txt چیست؟

این صفحه ایست که به موتورهای جستجو اطلاعاتی درباره ی صفحاتی که یک سایت می خواهد ایندکس شود و دیده شوند، ارائه می دهد. می توانید آن را در آدرس زیر پیدا کنید:

Yourdomain/robots.txt

 

10. sitemap.xml چیست؟

این فایل ایندکس (فهرستی) از تمام صفحات سایت شماست. یک مرجع سریع برای موتورهای جستجو است درباره ی محتوایی که می خواهید ایندکس شود.

 

11. چطور می تونم ببینم چه صفحاتی ایندکس شده اند؟

براحتی در گوگل آدرس سایت خود را تایپ کنید تا ببینید چه صفحاتی فهرست شده اند.

 

12. چرا برای تصاویر به alt text نیاز هست؟

موتورهای جستجو نمی توانند عکس ها را ببینند، اما متن را می توانند بخوانند. آلت تکست به آنها کمک می کنند بفهمند که تصویر درباره ی چیست. مضافا اینکه اگر صفحه به هر دلیلی بارگذاری نشد، افراد با خواند alt text باز هم می توانند بفهمند چه عکسی به کار برده اید.

 

13. چقدر طول می کشه تا از سئو نتیجه بگیرم؟

چند عامل مختلف هستند که تعیین می کنند چقدر سریع شاهد نتایج باشید. این لیست شامل موارد زیر است اما به اینها هم ختم نمی شود:

  • چه مقدار محتوا تولید می کنید
  • کیفیت محتوای شما
  • چقدر محتوا به درد مخاطبین می خورد
  • اینکه سایت کوچک یا بزرگی هستید که حائز اعتبارید یا خیر

سایت های کوچک دیرتر نتیجه می گیرند چرا که خزنده ها کمتر آنها را می کاوند.

 

14. آیا برای سئوی سایتم باید کسی را استخدام کنم؟

استخدام کسی که درون سازمان یا بیرون از آن کار سئوی شما را بکند می تواند کمک کننده باشد، اما دقت کنید که فرد به روزی باشد و از قوانین جدید سئو آگاه باشد.

 

15. برای سئو چطور هدف گذاری کنم؟

وقتی صحبت از هدفگذاری برای فعالیت های سئو می شود، فقط به تعداد زیاد بازدیدکنندگان سایت توجه نکنید. به کل فرایند مارکتینگ خود فکر کنید و اینکه چه مقدار ترافیک با کیفیت برای سایت خود ایجاد کرده اید. آیا بازدیدکننده ها ببرای کسب و کار شما مناسب هستند؟ اگر نیستند، آیا واقعا مهم است که بازدیدهای شما افزایش پیدا کرده است؟

پس بهتر است هنگام هدف گذاری درنظر بگیرید که ترافیک کلی و در مقابل ترافیک با کیفیت، برای شما چه معنایی دارد. اهداف را صرفا بر اساس ترافیک (بازدید) نگذارید، بلکه بر مبنای کل قیف بازاریابی خود بگذارید.

 

منبع: بلاگ هاب اسپات - ترجمه: امیرحسین باغبان